Funderingar

Min man och jag diskuterade de nya förordningar som ska gälla bostadsrätter. Att de ska miljödeklareras. Jag vet faktiskt inte, men det kanske gäller alla bostäder.
I vilket fall som helst fick det mig att fundera över de stora, för att inte säga enorma, förändringar av arbetsmarknaden som skett på senare år. Undrar hur många människor som arbetar med olika sorters dokumentationer. Datorerna har onekligen öppnat många möjligheter till nya sorters jobb, vilket så klart är positivt. Massor av människor vill ju arbeta med dator. Det är ett rent, faktiskt fint jobb, som säkert är rätt så bra betalt.
Men min undring är, finns det extra mycket pengar nu, som kan användas till detta. Eller, kan det vara så att det dras ner på andra arbeten. Och i så fall, på vilka då? Kan det på något sätt hänga ihop med indragningarna inom vården till exempel? I så fall får man väl titta på prioriteringsfrågan. Vilket är viktigast? Men jag är medveten om att det tillkommer nya lagar och förordningar hela tiden som styr över kommuner och landsting, och andra arbetsgivare.
Men någonstans borde det finnas någon som har en sorts översyn, och då menar jag inte ett ganska vanligt synfel, utan en överblick över konsekvenser av nya lagar. Det vore ju riktigt illa om vi inte har råd att vårda våra gamla eller sjuka, bara för att vi ska ha folk som dokumenterar allt som är möjligt att mäta på ett eller annat sätt.
Eller kommer det att fortsätta dras ner inom vård och omsorg, barn och utbildning osv. Kanske därför att de som arbetar där är för tysta och medgörliga. Kämpar på tills de stupar, helt enkelt.
Vår kommun, liksom säkert alla andra, får fler och fler som arbetar med administration. Det skulle vara intressant att se lite siffror på hur många som arbetade med detta innan kommunsammanslagningen, och nu efter 34 år.
Är det nån mer än jag som kommer ihåg allt tal om det papperslösa samhället? Och hur datorerna skulle spara in personal? Jag har en känsla av att det blivit precis tvärt om.
Men jag är väl bara en dum bakåtsträvare. Det vore väl trevligt om kommunen kunde sluta med äldrevård, barnomsorg, skolverksamhet osv, och bara administrera sig själva. Då kunde man göra om alla lokaler till kontor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0