Gråväder

Det är en underlig vinter. 15 januari, klockan är kvart i tolv och det är plus 3,3 grader ute. Mulet och grått. Blir det nederbörd så kommer det att regna. Det enda vita jag kan se på marken är pappersskräp. Riktigt tråkväder alltså.

Inte för att jag saknar snö, kyla och halka precis, men, det känns inte naturligt. Jag som växte upp i Norrland där vinter var vinter. Med gott om snö och 20 - 30 gr kallt i alla fall i januari.

Jaja, det pratas mycket om miljöpåverkan och katastrof, och jag undrar om det är så. Eller om det är naturliga, växlande väderförändringar, som alltid funnits. Därom tvista de lärde, och till dem hör ju inte jag.

Men jag har barn och barnbarn, och i och med det så oroar jag mig så klart. Jag vill ju att de ska få leva i den bästa av världar. Jag som är född på 40-talet har mest varit med om uppgång. Det är klart att jag vill att nästa generation ska få det lika bra.

Men det materiella är inte allra viktigast, utan att samhället ska vara mänskligt. Att man kan och orkar bry sig om varandra. Att ingen behöver vara rädd. Och särskillt ska det gälla barn och ungdomar. De har det så jobbigt ändå,
med att växa upp och hitta sin roll, sin plats i livet.

Idag får det bli så här grunt och diffust, det jag skriver. Jag har inte ork att fördjupa mig något. Jag skriver på min långa berättelse och har halva mitt jag i den världen.

Kommentarer
Postat av: Matilda

Här är det 19 grader och strålande sol :) trots det har jag varit inne hela dagen och bara degat, för jag är nästan helt säker på att det kommer va samma väder i morrn. Men om du vill muntra upp dig lite så kan du tänka på att det bara är 80 dagar kvar tills ni kommer hit, och då kommer det vara ännu varmare här. puss och kram

2008-01-18 @ 14:31:08
URL: http://matildawikander.blogg.se
Postat av: Ann-Marie Wikander

Idag är det verkligen uruselt väder. Går inte ens att ut och promenera. Jodå, jag räknar dagar och längtar till Cypern-resan.

Mamsen

2008-01-20 @ 00:07:14
URL: http://banalt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0