Kultur

Igår kväll var jag och min man till Lövstabruk. Det var utdelning av 2008 års kulturpris från Tierps kommun. Och den som fick priset var Birgitta Östlund. Värdigare pristagare kan i alla fall inte jag tänka mig. Hon som lever för kulturen. Och inte bara litteratur, som är den del där jag kommit i kontakt med henne. Hon är intresserad av ALL kultur. Och inte bara intresserad, utan hon brinner för det. Jag tror att Lövstabruk och även hela vår kommun är så mycket rikare på upplevelser tack vare henne.
Jag och de övriga i vår skrivarkurs var med för att läsa en del kortare texter, och för att äta tårta. För Gittan är inte bara kunnig och intresserad, utan hon är också generös och delar med sig av uppmärksamheten till oss. Och då kommer vi så klart. Jag tror att vi alla tycker om att läsa våra texter, och det finns inte så många forum för såna som oss. Ändå måste jag säga att det är helt fantastiska alster som föds där i vår kurs. Helt underbar lyrik får vi lyssna på under tre dagar i månaden. För att inte tala om alla givande diskussioner som vi för där. Allt under Birgittas kunniga ledning. Det är en stor förmån att få delta i detta. Många gånger är det de träffarna som håller mig uppe. Utan mina kursdagar och framför allt, utan mina skrivarvänner skulle jag aldrig våga tro på att jag faktiskt KAN skriva.

Det har blivit mitt tank-ställe. Den plats där jag fyller på med kraft och ork och glädje. Tack alla ni som deltar, och framför allt tack till Birgitta Östlund.


Kommentarer
Postat av: Matilda

Underbart mamsen!!! Så bra att du har kursen. Puss

2008-11-14 @ 23:19:21
URL: http://amuse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0