Julbordsätning

Nu har jag gjort det. Fast jag alltid sagt att det är fusk, och borde inte få förekomma. Gjort vaddå, kanske ni undrar. Inget syndigt i alla fall. Utan något ganska oskyldigt. Faktiskt något som nästan alla ägnar sig åt den här tiden på året.
Faktum är att igårkväll var jag iväg och åt julbord. Det var vår äldste son, som även är min mans arbetsgivare, som bjöd oss. Vi var till något som kallas Tomtens stuga. En mycket positiv upplevelse måste jag säga.

Först åkte vi bil till metopolen Månkarbo, svängde mot Östervåla och åkte fram till Ubblixbo, välkänt eller hur. Där svängde vi av in på en liten grusväg, förlåt isväg. Vi parkerade vid en lada och där klev vi in i en prärieexpress. Dvs det såg ut som en prärievagn och den drogs av två ardennerhästar. Så vi fick åka häst fram till Tomtens stuga, som låg någon kilometer bort, inne i skogen. Där tog tomtemor emot oss med varm glögg, och sen fick vi stiga in i huset. Där fanns bara levande ljus. Riktigt stämningsfullt måste jag säga. Borden stod dukade med julmat och dryck. Den som ville kunde beställa snaps till sillen. Jag vet några personer som gjorde det. Inga namn.
En dragspelande man underhöll oss med julmusik och även snapsvisor för den som tycker om att sjunga. Det gjorde vi. Maten var jättegod och riklig. Först sill, ägg, skinka, röktkorv, rödbetssallad, nykokt potatis osv. Därefter kom det varma. Omelett, janssons frestelse, revbensspjäll, rödkål, prinskorv och köttbullar. Alltihop så gott och rikligt som man kan önska. Till efterrätt serverades ris á la Malta. Och till sist kaffe med pepparkakor och mjuk pepparkaka. Till kaffet smakade jag på päroncognac för första gången. Riktigt gott även det.
När alla ätit färdigt i lugn och ro, pratat någorlunda klart och klätt på sig ytterkläderna igen, så fick vi äntra vagnen igen för att åka tillbaka till bilparkeringen.
Jag tycker att det var en riktig upplevelse, som att åka tillbaka hundra år i tiden. Kan verkligen varmt rekommenderas.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0