Färdigheter

Mitt nya positiva jag, hrrmm, letar naturligtvis efter färdigheter som jag besitter. Lätt är det inte, men något ska jag väl komma på. För all del, jag är rätt så bra på att skriva, men vad har det gett mig? Ingenting som kan mätas i siffror i alla fall. Nej, det här är svårt. Jag kan laga mat, skapligt, men har slöat till så pass att jag inte ids visa det kunnandet så ofta. Det blir mest "nåt enkelt". Inga pluspoäng där. Måla är det decennier sen jag gjorde sist. Eftersom jag inte ens har ett arbete nuförtiden kan jag heller inte inhösta några poäng där. Nej, det här ser verkligen illa ut.
Jo, en sak är jag faktiskt bra på. I alla fall mycket bättre än min man. Det är att klämma ur paket och tuber. Inte mycket att komma med kanske, men har man inget annat så.
Det finns verkligen många paket, påsar och tuber att klämma på. Har ni tänkt på det. Filmjölk och youghurt till exempel. Undrar hur många liter jag sparat in under årens lopp genom att klämma ur paketen ordentligt. Och då menar jag verkligen ordentligt. Och tuber. Kaviar och tandkräm till exempel. Först klämmer jag ur allt som går. Tror man kanske, för sen klipper jag upp dem och då räcker de en vecka till vad gäller tandkrämen i alla fall. Hur mycket har jag inte sparat där. Tusentals - ören. Inte att förakta. Eftersom allt detta försigått i åratal har jag säkert sparat massor på så sätt. 
Det enda raka vore naturligtvis att komma ut med en bok i ämnet. Tydliga beskrivningar och klatschiga färgbilder på hur man klämmer, pressar klipper och skrapar ur alla sorts förpackningar. Och det finns verkligen en oräknelig mängd förpackningar. En sån bok borde bli en riktig storsäljare. Sen skulle jag ha födan köpt, som det heter. Resa runt hela vårt avlånga land och hålla föredrag i ämnet. Kanske bli anlitad av förpackningsindustrin för att hjälpa dem att konstruera bästa tänkbara förpackningar. Eller tvärtom, kanske. Oklämbara paket. Tandkrämstuber som vore omöjliga att klippa upp. Skit samma, huvudsaken att jag skulle tjäna på affären. Jag kan se en framtid i rikedom och lycka. 
Var inte det här positivt, så vet inte jag. 

Kommentarer
Postat av: Matilda

Jag vet fler saker du är bra på. Det uppenbara är såklart att du är en grym mamma, hur skulle annars dina barn ha blivit så underbara :) Dessutom är du en lika underbar mormor och farmor. sådeså!

2008-02-28 @ 20:32:29
URL: http://matildawikander.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0