Det papperslösa samhället

Jag är tillräckligt gammal för att komma ihåg uttrycket "det papperslösa samhället". Det var vad som skulle komma i och med datorernas genomslag. Är det nån som har märkt av det?? I alla fall inte jag. Det blir bara mer och mer papper i alla sammanhang. Dessutom skulle datorerna spara in massor av pengar i alla sammanhang. Statligt kommunalt, ja överallt. Då skulle en massa arbete skötas av några få med sina fantastiska apparater. Hur har det blivit?
Inte precis som det var sagt, eller hur?
Som jag till exempel. Jag har fått 3,5 timmar per vecka som ledsagare, och har utfört jobbet en gång hittills. Men däremot så har jag väl lagt ner dubbelt så mycket tid på att hämta, fylla i och lämna papper om dessa stackars timmar. Det är så klart bra att det skapas arbetstillfällen, men hallå.... Snart räcker inte resurserna till några aktiviteter förutom administration. Tänk om det är därför vi har en kris inom bl.a. vården. Fler och fler ska sitta och arbeta med papper, så själva vården får inga pengar. Och det är väl klart att det är både trevligare och bättre betalt att arbeta på kontoren än att slita ute i vården.
Det är säkert så att jag ingenting begriper, men jag misstänker i alla fall att kontorsmänniskor skapar jobb för sig och sina gelikar. Det känns som om ingen bryr sig om det praktiska arbetet. Men är det så att vi klarar oss utan det så inte mig emot. Det är ändå bara slitsamt och påfrestande. Så, avskaffa alla tråkiga, tunga, psykiskt påfrestande jobb och låt alla sitta snygga och uppklädda framför en dator. Det är ändå bara äckligt och otacksamt att ta hand om sjuka och gamla. Ja, rentutsagt skit-banalt!

Kommentarer
Postat av: Matilda

Hej mamsen! Jag har nu utmanat dig, kolla in min blogg och se vad jag menar. Hoppas du får en grym dag och att jobbet går bra.

puss och kram

2008-10-23 @ 23:37:07
URL: http://matildawikander.blogg.se/
Postat av: Matilda

vad är det du inte klarar?? du skriver ju bara precis så som det står i min blogg, med reglerna. Sen skriver du sju saker om dig själv och sen får du leta upp bloggare du kan utmana. Inte viktigt att det är nån du känner. Du kan ju tex. leta på silverman(??) eller vad den där hemsidan hette... klart du klarar det!!! pöss

2008-10-26 @ 12:26:20
URL: http://matildawikander.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0