Ewa

Ja, idag ska minsann Ewa ha huvudrollen i mitt inlägg. Vilket underbart kalas hon anordnade igår. Mest imponerad är jag över hur hon lyckades vända på vädret totalt. Från att ha störtregnat hela dagen så blev det strålande sol precis lagom tills festen började. Tänk att ha en sån tumme med de högre makterna.
Vi från skrivarkursen samlades en stund före vid kära gamla nian. Maria hade gjort ett så vackert kort där vi skrev små personliga hälsningar till Ewa. Dessutom hade Maria och Christina fixat en blomma från oss. Det hade känts konstigt att komma direkt tomhänta till festen. 
När vi gick iväg där på bygatan kunde vi gå i marschtakt för ett blåskapell spelade sprittande musik som hördes över hela bruket. Vilken start! Och som sagt vädret! Ewa stod där ute och tog emot sina gäster i en underbar småblommig sommarklänning. Bararmad! Jag , mitt pucko, litade inte alls på vädret, utan hade långbyxor och ylletröja. Dessutom paraply och jacka i en väska. Nåja, jag var inte ensam pessimist.

Sedan vi hälsat och kramat om Ewa, fick vi en välkomstdrink som serverades av ett av hennes jättegulliga barnbarn
Gott och läskande, även om jag fick hålla mig till den alkoholfria varianten. Så småningom fick vi varsin namnlapp, för att inte kunna ställa till med något och förbli anonyma. Jag skötte mig, och det gjorde mina kompisar också. 

Det var riktigt mycket folk, som jag nog anade. Ewa är en trevlig människa och har massor av vänner. Brukssextetten spelade hela tiden medan vi samlades och minglade runt. Jag är inte så vidare på sånt, så jag höll mig till dem jag redan kände. Så blev det dags för maten.

I ett stort tält var det dukat, mycket vackert, med riktiga dukar, tallrikar, bestick och en massa levande ljus. Maten dukades fram i ett mindre tält bredvid. Och så underbart god den var! Afrikainspirerat. Ett sorts bröd som man lade upp maten på. Grytor av olika slag, både med kött och utan. Och allt var jättegott. Det var meningen att man skulle använda brödet även till att ta maten med, men jag använde vanliga svenska bestick. Till maten serverades en mängd olika drycker. Rött och vitt vin, alkoholfritt vin (som jag avnjöt) och vatten i olika smaker. Efteråt serverades tårta och kaffe eller te. En underbart god blåbärstårta. Mums. Och sen fick vi ännu mer musik. Två spelemän och en sångerska underhöll oss med vacker musik. Riktiga "rysare" om jag får säga vad jag tycker. Dessutom några sjungna fräckisar. 
Och solskenet bara fortsatte. Tack snälla Ewa för ett underbart kalas.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0