Julbord

Jag har varit och ätit julbord. Ingen ovanlighet så här års, kan man tycka. Jag hörde personer som ätit 5 julbord och skulle iväg på flera. Men för mig är det ovanligt. Jag brukar inte äta julbord alls. Inte för att jag inte gillar det, utan för att jag inte blir bjuden på såna. Varför det, kanske ni undrar. Ja, det är inte för att jag brukar missköta mig eller så. Först och främst så är jag nuförtiden arbetslös. Så jag kan inte gå med jobbet, som många gör. I och för sig så arbetade jag inom vården, och där bjuds man inte på några julbord minsann. Det fanns det inte pengar till. Vad jag för övrigt har sysslat med är ideellt arbete, och där bjuds inte heller på julbord. Men det är absolut inte synd om mig. Jag tycker att det är skönt att vänta till jul med att äta julmat, då hinner man inte ledsna på den. Och faktum är att jag redan på onsdagkväll ska iväg på ett till! Då är jag medbjuden tillsammans med min man till Tomtens stuga. Igår var det också tack vare maken jag kom iväg. Han kör nämnligen buss. Och han brukar minsann komma iväg på en massa julbord varje år.
Det som var trevligast med utfärden igår, var att träffa nya trevliga människor. Det tycker jag är roligt. Att jag dessutom fick en möjlighet att läsa ur, och sälja några av mina böcker, var ju ingen nackdel precis.
Visst ja, jag ska väl också tala om vart vi åkte. Jo till Arkösunds värdshus, som ligger på Vikbolandet utanför Norrköping. Ett helt underbart ställe, som jag verkligen kan rekommendera.
Om jag dessutom ska komma med en socialpolitisk kommentar, så varsågoda:
MERA JULBORD TILL KVINNORNA SOM ARBETAR INOM VÅRDEN, DE ÄR MINA STORA HJÄLTAR.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0