Olyckor

Egentligen har vi varit rätt så förskonade, från olyckor, menar jag. Lite smågrejer bara men inget allvarligt. Hittills.
Men i lördagsnatt kunde det ha gått riktigt illa. Min man var på firmafest. Då händer det lite av varje har man hört.
Han var rätt så påstruken, det hör nog till historien. I alla fall så gick han på toaletten, där några värmeljus stod på en hylla bakom toalettstolen. Tror jag i alla fall, jag var inte där. Hur han gjorde vet han inte riktigt själv, men hans skjorta råkade fatta eld. Syntetmaterial är väldigt eldfängt ska ni veta. Som tur var tog han sig ut från toaletten och fick hjälp av de andra. Någon tog blöta handdukar och även snö och vatten för att släcka och kyla ner honom. Men trots det fick han brännskador på nästan hela ryggen. Tänk vad det är lätt hänt! Alkohol och levande ljus är nog ingen bra kombination. Så hans kväll slutade på jouren i Tierp. Där fick jag hämta honom mitt i natten. Söndagmorgon fick han åka in till brännskadeavdelningen  på UAS. Nu har han fått komma hem en sväng, men han ska ner och lägga om såren i morgon, och på fredag ska han in till Ackis igen, för bedömning. Nästa vecka blir det troligen operation, läkarna ville att det ska läka lite mera omkring de svåraste skadorna innan de gör ett ingrepp. Så det blir väl att ta hud från honom och lägga på de djupaste brännskadorna.
Varning alltså! Undvik firmafester. Om det inte är möjligt, undvik alkohol. Går inte det heller, så tänd i alla fall inte ljus.
Vägrar ni fortfarande? Bär i så fall inte syntetiska skjortor eller blusar, utan använd något brandsäkert. Bryr ni er inte om vad jag säger, så skyll er själva!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0